Vil ikke ammes og ikke spise grød

6. januar 2010

Alder:
7 mdr.

Vil ikke ammes og ikke spise grød

Kære Helen,

Jeg skriver til dig ang. min søn, som lige er blevet 7 mdr. Jeg har på fornemmelsen, at det bliver et langt brev, og det beklager jeg, men jeg synes, det er vigtigt, at du kender ordentligt til omstændighederne, når du skal svare, så jeg håber, du bærer over med mig, og læser mit brev ordentligt igennem alligevel :-)

Min lille Basse har aldrig været så god til at sove. Han er altid vågnet 3-6 gange hver nat for at spise, få sut, blive vendt eller vugget osv. Om dagen vågner han tit efter PRÆCIST 30 min. Hvis det lykkes mig, at få ham til at sove videre, sover han som regel 1 t og 15-20 min – sjældent længere. Han bliver så træt igen efter 1½ max 2 timer, og når derfor at få 3-4 lure på en dag, alt efter hvor lange de er.

Pga. den meget svingende søvn i løbet af dagen, er det stadig så som så med nogen egentlig rytme… Han kommer i seng mellem 19.30 og 20.30 og er oftest svær at putte (sut, amning, vugge, roden rundt osv op til en lille time, når det er værst). Natten varer så til ca. 7-8 stykker, men som sagt med mange opvågninger…

Vi har været både hos kiropraktor og zoneterapeut, i håb om at de kunne hjælpe med søvnen, men vi har ingen effekt oplevet. Nu har vi en tid hos ørelægen først i februar, for at udelukke væske på mellemøret, som storesøster på 3 har lidt meget af. Zoneterapeuten rettede op på de ting, hun mente var galt med både tarmsystemet og immunforsvaret. Min Basse havde på det tidspunkt været mere eller mindre forkølet i 5-6 uger i streg (Han er ikke forkølet nu).

Han får fast 4 ml. Laktulose 2 gange dagligt. Til trods for dette er hans afføring temmelig fast, og han kommer bedst af med det uden ble på, imens jeg står og trykker hans ben op mod maven. Det er som om han ikke kan trykke ”de lange faste pølser” (undskyld udtrykket) ud, når bleen sidder for. Der kommer kun en lille knold og resten så først når bleen kommer af… Er det skadeligt for ham eller vanedannende at få Laktulose hver dag i flere måneder? Og hvad er alternativet?

Han er blevet ammet fra fødslen uden problemer. Da han var godt 4 mdr. knækkede hans vægtkurve lidt og min egen sundhedsplejerske mente det var tid til at starte op med lidt grød. Opstarten gik over al forventning, og han begyndte at tage mere på – ikke at han på noget tidspunkt havde været for tynd! Dog ændrede dette heller ikke på den dårlige søvn…

For ca. 1½ måned siden begyndte det at blive meget svært at amme ham om dagen, og jeg måtte tit opgive. Det var som om, han simpelthen besluttede sig for, at det ville han bare ikke – i en alder af godt 5 mdr. og med kun to små grødmåltider om dagen!

I starten kunne jeg vugge ham i søvn i armene, og når så han sov, kunne jeg skifte sutten ud med brystet og han spiste, men efter et par uger kunne jeg ikke længere vugge ham i søvn på denne måde. Han flippede helt ud, skreg og gik i flitsbue. Om natten spiste han hos mig som vanligt, dog efterhånden nok lidt oftere. Jeg var og er meget frustreret og ked af at amningen går så dårligt, især fordi storesøster blev ammet til hun var godt et år, og der selv sagde fra. Basse er min sidste baby, jeg elsker at amme og vil savne det meget, når det er slut…

Mange i min omgangskreds mener, at jeg bare skal opgive den amning og være glad for de måneder, han trods alt har fået min mælk, men det er bare så svært… Dog skal mine behov selvfølgelig ikke gå forud for min drengs, så hvis han lider under, at jeg ønsker at blive ved med at amme, så må jeg jo stoppe…

En stor del af hyggen ved amningen går selvfølgelig også tabt, når han ikke nyder det synderligt og det foregår i nattens mulm og mørke. De dage hvor jeg bare kunne sætte mig når som helst og give min dreng min mælk til stor fornøjelse for os begge, er jo nok allerede forbi alligevel…

Jeg frygter jo lidt for min drengs helbred – om han får mælk og især væske nok med så lidt amning og kun i nattetimerne, også set i forhold til hans hårde mave! Jeg ville og vil stadig meget nødig give ham en flaske, for jeg er ret overbevist om, at får han bare én så dropper han da amningen helt, og den risiko tør jeg ikke umiddelbart løbe…

Min egen sundhedsplejerske mente, jeg skulle nægte ham bryst mellem 23 og 5-6 om natten og i stedet tilbyde vand, og at han så igen ville ammes om dagen. Jeg kender dog min dreng, og tror desværre ikke på at han ville ammes om dagen af den grund. Plus jeg mente, det ville være svært for ham at forstå, hvorfor han godt måtte blive ammet fx kl. 22 og kl. 6 men ikke kl. 1, 2, 3 osv… Og jeg syntes også, at han faktisk var for lille, til at jeg kunne forvente, at han kunne undvære ...

Annonce

... mad om natten i en alder af 6 mdr.

Jeg ringede til ammerådgivningen, og hende jeg talte med, mente jeg skulle ”starte forfra” og give ham gode oplevelser ved brystet osv. Hun sagde også, at han ingen nød led, for havde han nu bare sovet igennem og så ammet 4-6 gange i løbet af dagen i stedet, ville jeg jo have været godt tilfreds, og det er jo rigtigt. Jeg forsøgte at ”starte forfra”, men i praksis lykkedes det ikke rigtigt, og jeg slog mig efterhånden til tåls med kun at amme om aftenen og natten. Basse blev også bedre til at drikke vand om dagen (100 – 150 ml i alt vil jeg tro, af en flaske med drikketud) og det beroligede mig også lidt.

Nu er han oppe på 4 måltider om dagen, dog spiser han ikke ret meget… Morgenmaden (oftest hirsegrød med frugtmos) bliver oftest kun til max en ¼ portion. Middagsmaden (øllebrød – favoritten) går det bedre med, og af og til spiser han en portion kogt på knap 2 dl vand. Eftermiddagsmaden er også meget sparsom, og aftensmaden svinger det meget med - nogle dage får han meget lidt, andre dage spiser han ok men ikke overvældende…

Jeg veksler mellem majsgrød af gryn med grøntsagsmos og kartofler med grøntsagsmos og lidt kød. Han vil meget gerne smage div. smørepålæg, brødkrummer og andre ting (du ved, bare lige sutte en finger osv) men selve skemaden lukker han tit munden for. Han skal helst være meget sulten for at gide spise ret meget. Øllebrød og havregrød er favoritter, men der holder jeg mig helst til en portion dagligt pga. glutenindholdet, idet han er disponibel for allergi og har lidt eksem allerede. Derfor får han også Nan H.A. (Hvor længe er det mon nødvendigt?).

Han er nogenlunde god til at tygge SMÅ bidder franskbrød, banan osv. men får det alligevel skræmmende tit galt i halsen, så jeg nær går i panik… og han kan også langt fra spise sig mæt i bidder endnu. Er det for tidligt for ham, med mad der skal tygges? Eller hvordan undgår jeg, at han hele tiden får det galt i halsen? Og hvordan får jeg det vendt, så han igen vil spise…?

Jeg føler efterhånden også, at mine brystet er et par slatne ”hunde ører”, og at der ikke er ret meget at komme efter… Bedst er det, når Basse skal i seng om aftenen, og der vil han for det meste også gerne sutte. Mælken er dog altid flere minutter om at løbe til, især når han sutter små hurtige sut som på sutten, frem for lange seje sut. Og i løbet af natten græder han nu tit, til han får sutten i stedet, eller han opgiver og falder i søvn igen – for en kort stund…

Jeg er begyndt, at kunne høre hans mave rumle om natten – allerede fra kl. 2 nu! Og det gør mig ked af det. Amningen bliver mindre og mindre, og jeg har et par gange forsøgt at give ham vand af hans drikkeflaske med tud, og det vil han gerne og så sover han også nogenlunde igen en time eller 1½…
Men det er jo ikke holdbart… Han er sulten og ingen af os får sovet ordentligt… Og der er vel heller ikke langt fra det jeg nu gør, til det min egen spl. foreslog, og som jeg var imod…

Skal jeg virkelig til at give ham en flaske midt nat? Eller vil det bare få ham til at spise endnu mindre om dagen? Jeg forstår heller ikke hvorfor han ikke spiser om morgenen, når hans mave knurrer den halve nat… Det er også OK med en flaske, hvis bare jeg vidste, at han stadig ville ammes, når jeg lægger ham i seng om aftenen…

Jeg har et par aftner forsøgt at give ham majs vælling i drikkeflasken, men det vil han ikke have. Ej heller erstatning - hverken kold eller varm – kun vand! Så spørgsmålet er, om han overhovedet ville gide en flaske mælk, hvis jeg prøvede, eller om flaskesutten ville gøre forskellen. Sin sut er han nemlig MEGET glad for, og ikke kræsen med hvilken form den har!

Generelt er min Basse en nogenlunde glad dreng, som smiler, snakker, kryber omkring og sidder selv kortvarigt. Dog er han en meget temperamentsfuld og viljestærk herre, som på det sidste er begyndt at hvine / skrige meget højt og skingert, når han er utilfreds! Han er meget tydelig, når han med sin adfærd siger fra overfor maden, til gengæld aner jeg ikke, hvornår han er sulten, før jeg sætter ham til bordet, og han så lader mig vide, at han helst ville have spist for længe siden! Så ender måltidet med skrig og skrål til trods for at han ivrigt gaber op og spiser, og når den værste sult er stillet tager arrigskaben over og han får ikke spist op…

Som du nok kan se, har jeg mange spørgsmål, og roder rundt i en masse dumme cirkler, jeg ikke ved, hvordan jeg kommer ud af… Jeg håber du har nogle gode forslag, da jeg ikke ved hvem jeg ellers skal søge hjælp hos…

På forhånd mange tak.
Med venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to